کد مطلب:97333 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135
اولین صفتی كه امام برای منافقین ذكر می كند اینست كه آنها رنگ ثابتی ندارند و دائما رنگ عوض می كنند، عمل صالح را عمل منطبق [صفحه 105] با زمان تفسیر می كنند آنها هم به این نظریه معتقدند كه هدف وسیله را مباح می كند بنابراین كار صحیح و شایسته، كاری را می دانند كه با شرائط مكانی و زمانی عامل تطبیق كند و لذا از دیدگاه آنان عمل صالح واقع محفوظی ندارد و هر زمان رنگ خاصی و چهره ی ویژه ای از عمل، شایسته و صالح است. در همین رابطه كه منافقین رنگ ثابتی ندارند. اولا نمی توانند تكیه گاه ثابتی داشته باشند هر روز و در شرائط زمانی ویژه، تكیه گاه خاصی را معرفی می كنند و لذا امام می فرماید: و یعمدونكم بكل عماد:[2]. «به هر تكیه گاه و ستونی - كه برای آنها امكان پذیر باشد و برای شما قابل قبول - شما را تكیه می دهند». و ثانیا یك كمین گاه خاص و ثابت و یك رنگ برای شكار كردن افراد ساده لوح و كم تجربه كافی نیست، بلكه كمین گاههای مختلف و رنگارنگ باید تهیه ببینند و لذا امام ادامه می دهد: و یرصدونكم بكل مرصاد:[3]. «در هر كمین گاهی - كه برای آنها ممكن باشد - برای به دام افكندن شما كمین می كنند».
یتلونون الوانا و یفتنون افتنانا:[1].
صفحه 105.